De Damse Vaart is een uniek landschap. Befaamd om zijn statige populierenrijen die her en der feeëriek overhellen.
Ruim 200 jaar geleden gaf Napoleon de aanzet om het toenmalige kanalenlandschap grondig te wijzigen tot wat we nu kennen als de Damse Vaart.
Van Napoleon en Willem
Het verhaal van de Damse Vaart vangt aan in het begin van de 19de eeuw, tijdens de regeringen van Napoleon en Willem I.
Onder het Franse bewind wordt het traject uitgetekend. Maar het traject verandert. Aanvankelijk gaat het om de verbinding tussen Brugge en Sluis, maar later wil men het kanaal doortrekken tot de Scheldemonding.
Hoe groots ook de plannen, de realisatie zelf verloopt moeizaam. In 1814 is slechts de helft van het traject tussen Brugge en Sluis gedolven.
Koning Willem I komt in de plaats van keizer Napoleon en neemt ook zijn plannen met de Damse Vaart over. Het traject tot Sluis wordt zo goed als volledig uitgevoerd – dwars door Monnikerede, dwars door het centrum van Damme – maar daar eindigen de plannen. Er komt geen verbinding met Breskens.